آسلات چیست؟ پرونده گربه سانان

به گزارش وبلاگ مگنار، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش و در پنجمین قسمت از پرونده آنالیز گربه سانان مشهور، به سراغ پستانداری می رویم که در میان تمامی گربه سانان، یکی از زیباترین نقش ها و طرح های پوست را به خود اختصاص داده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا آسلات را بیشتر بشناسیم.

آسلات چیست؟ پرونده گربه سانان

آسلات (Ocelot)، پستانداری است که از نظر ظاهری، میزان ای معادل با دو برابر میزان یک گربه خانگی دارد. این جانور طولی بین 70 تا 90 سانتی متر و وزنی بین 11 تا 16 کیلوگرم دارد.

به این حیوانات لقب Dwarf Leopard یا پلنگ کوتوله داده اند و در فارسی غالبا آن ها را پلنگچه می نامند. آسلات ها پوستی صیقلی با طرحی منحصربه فرد دارند که ظاهر خاص طرح و نقش بدنشان، آن ها را به یکی از زیباترین گربه سانان بدل نموده است. رنگ این گربه سانان زرد روشن است و برخی از آن ها رنگ قرمز بسیار روشن دارند. خال های سیاه رنگ با طرح خاص، نشانه اصلی ظاهری آسلات ها است و بر روی چانه و دور دم آن ها هم نقش و نگارهای مشکی تیره به چشم می خورد.

رژیم غذایی

آسلات ها همانند دیگر گربه سانان گوشتخوار هستند. آن ها حیوانات مختلی از جمله جوندگان، خرگوش ها، آهوهای جوان، پرندگان، مارها و ماهی ها را شکار می نمایند. دندان های نیش آسلات ها بسیار تیز است به طوری که به آن ها فرصت این را می دهد که با یک گاز طعمه را از پا در بیاورند. از سویی دیگر، دندان های عقب این پستانداران قادرند تا گوشت هر جانوری را تکه نمایند.

به طور کلی، دندان های آسلات ها برای جویدن کامل گوشت مناسب نیستند در نتیجه این جانوران گوشت طعمه را به قطعات ریزتر تبدیل می نمایند و سپس آن ها را یکجا می بلعند!

جالب است بدانید که آسلات ها می توانند به راحتی از درخت بالا بروند و به همین علت گاهی اوقات حیواناتی مانند میمون ها را نیز شکار می نمایند.

شرایط بقا و جمعیت

تخمین زده اند که تعداد آسلات ها در حال حاضر در کل کره زمین حدود 800,000 تا 1,5 میلیون عدد است. به طور کلی آسلات ها از نظر شرایط بقا در معرض خطر انقراض نیستند اما این پستانداران به علت محبوبیت پوستشان بسیار زیاد شکار می شوند. در برخی منطقه ها همانند تگزاس، به علت شکار بیش از حد، آسلات ها در معرض خطر انقراض قرار دارند و تنها تعداد 30 عدد آسلات در یک منطقه محافظت شده در تگزاس زندگی می نمایند.

رفتار و عادات طبیعی

آسلات ها جانورانی هستند که بیشتر فعالیت های خود را شبانه انجام می دهند و در طول روز در بالای درختان یا در بوته های متراکم استراحت می نمایند. این گربه سانان شدیدا فعال هستند و در طول شب مسافتی بین 1 تا 8 کیلومتر را طی می نمایند. جنس نر این گربه سانان معمولا مسافت بیشتری را نسبت به جنس ماده طی می نمایند و به نسبت فعال ترند. به طور میانگین آسلات ها در طول پیمودن مسافت، هر سه ساعت یک بار یک طعمه را شکار می نمایند.

تولیدمثل

جنس ماده این گربه سانان، سالانه بین یک تا سه توله به جهان می آورد. توله ها در هنگام به جهان آمدن رنگ تیره تری نسبت به آسلات های بالغ دارند و تا یک سالگی پیش مادر خود مانده و سپس مستقل می شوند؛ هرچند که برخی از توله ها ممکن است تا یک یا دو سال دیگر در کنار مادر خود زندگی نمایند. بد نیست بدانید که زمان تولیدمثل آسلات ها به نسبت مکان جغرافیایی زندگی آن ها متغیر است.

حقایق

  • آسلات ها حس بینایی و شنوایی فوق العاده ای دارند که این ویژگی هم برای راحتی در شب و هم برای شکار کردن بسیار کارساز است.
  • آسلات ها به علت میزان نسبتا کوچکشان به وسیله دیگر گربه سانان بزرگ همانند پوما و جگوار، پرندگان بزرگ همانند عقاب و مارهای بزرگ همانند آناکوندا شکار می شوند.
  • بر خلاف سایر گربه سانان، آسلات ها هیچ مسئله ای با رفتن به درون آب ندارند و شناگران بسیار ماهری هستند.
  • آسلات ها معمولا منزوی هستند و به صورت تنها زندگی می نمایند. هر کدام از این گربه سانان، مرز و محدوده خاص خود را دارند.
  • توله های این جانوران در زمان به جهان آمدن نابینا هستند! توله ها پس از گذشت یک ماه از تولد، چشمان خود را باز می نمایند.
  • آسلات ها در دل حیات وحش حدود 10 تا 13 سال عمر می نمایند اما در شرایط محافظت شده ممکن است تا 20 سال هم زندگی نمایند.

کجا آسلات ببینیم؟

بیشتر آسلات ها در جنگل های بارانی آمریکای جنوبی زندگی می نمایند اما می توان آن ها را در نقاطی دیگر همانند تگزاس نیز مشاهده کرد. به طور کلی آسلات ها گربه سانانی هستند که از انسان ها ترس چندانی ندارند و گاهی اوقات در نزدیکی روستاها نیز زندگی می نمایند.

نظر شما در خصوص آسلات ها چیست؟ نظرات خود را با وبلاگ مگنار در میان بگذارید.

منبع: کجارو / animals.nationalgeographic.com / defenders.org

به "آسلات چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسلات چیست؟ پرونده گربه سانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید