خبرنگاران طرح سرشاخه کاری انگور در خلیل آباد خراسان رضوی با موفقیت اجرا شد

به گزارش وبلاگ مگنار، مشهد- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد از اجرای پیروز طرح سرشاخه کاری انگور در این شهرستان اطلاع داد و گفت: این طرح در راستای تغییر ارقام مرغوب انگور و جایگزینی باغات درجه سه با ارقام تجاری برتر و داخلی به صورت آزمایشی در سطح یک هکتار انجام گرفت.

خبرنگاران طرح سرشاخه کاری انگور در خلیل آباد خراسان رضوی با موفقیت اجرا شد

محمود شبان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ مگنار اضافه نمود: این طرح با همکاری مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اجرا شد و از اهداف دیگر آن یکنواختی باغات انگور است.

به گفته او سرشاخه کاری، پیوندی است که در زمین اصلی و روی بوته های چند ساله موجود از قبل به عنوان پایه و عمدتا با هدف تغییر رقم قبلی با یک رقم مطلوب جدید صورت می گیرد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت: با توجه به سهولت ازدیاد اغلب ارقام انگور به وسیله پیوند عمدتا این روش نسبت به سایر روشهای تکثیر تاک در ایران فزونی یافته است و با توجه به این که در این شهرستان حدود 20 درصد باغات، درجه سه است این روش، راه چاره مناسب و مالی برای تغییر ارقام و جوان سازی تاک انگور است.

شبان اضافه نمود: در این طرح، با توجه به شرایط کم آبی در شهرستان خلیل آباد کوشش شده است تا از ارقام مقاوم به شرایط کم آبی نیز انتخاب گردد.

وی از تمامی باغدارانی که دارای باغات درجه سه هستند خواست به منظور اجرای طرح سرشاخه کاری باغات انگور از این اداره مشاوره ها و مشوقهای لازم را دریافت نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد با بیان این که شهرستان خلیل آباد در مجموع دارای پنج هزار و 770 هکتار باغات انگور است گفت: بیش از 26 رقم انگور در این شهرستان شناسایی شده که مهمترین ارقام آن پیکامی و عسکری معمولی است و برای فراوری کشمش و تازه خوری مصرف می گردد.

شهرستان خلیل آباد در 242 کیلومتری جنوب غربی مشهد افزون بر 17 هزار هکتار باغات میوه با فراوری بیش از 150 هزار تن میوه در سال دارد که سطح زیر کشت باغات انگور آن پنج هزار و 700 هکتار، سطح زیر کشت باغات پسته چهار هزار و 500 هکتار، سطح زیر کشت مزارع زعفران چهار هزار و 600 هکتار و باغات انار هزار و 20 هکتار است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران طرح سرشاخه کاری انگور در خلیل آباد خراسان رضوی با موفقیت اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح سرشاخه کاری انگور در خلیل آباد خراسان رضوی با موفقیت اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید