معمای مرموز بازی آتاری که هنوز کسی قادر به توضیح آن نیست

به گزارش وبلاگ مگنار، مورخین عرصه بازی های ویدیویی در حال بررسی بازی های قدیمی آتاری هستند ودر تلاشند تا بفهمند با توجه به محدودیت های سخت افزاری آن زمان، چگونه عناوین بازی ساخته می شد. Entombed یکی از این بازی ها است که بررسی آن محققین را شگفت زده کرده است.

معمای مرموز بازی آتاری که هنوز کسی قادر به توضیح آن نیست

بازی Entombed در سال 1982 برای کنسول Atari 2600 منتشر شد. بازیکن باید بصورت عمودی از یک هزارتو بدون برخورد با دشمنان عب.ر کند. با توجه به اینکه کارتریج بازی های قدیمی حافظه زیادی نداشت، نمی شد تعداد زیادی هزارتو در آن نگهداری کرد. پس توسعه دهندگان از یک الگوریتم رَویه ای (Procedural)برای ایجاد ادامه هزارتو استفاده می کردند.

این الگوریتم نظر دو تن از محققین دانشگاه های Calagary کانادا و York انگلستان را به خود جلب کرد. محققین پس از بررسی کد های این بازی به این نتیجه ای رسیدند که هنوز قادر به توضیح آن نیستند.

در مقاله ای که BBC از این تحقیق منتشر کرد، آمده است:

هزارتوی بازی به صورت ادامه دار و پشت سر هم ساخته می شود. در اصل بازی برای ساخت هر مربع باید تصمیم بگیرد که این مربع دیوار است یا فضای خالی. پس هر مربع بازی یا دیوار است (1 باینری) یا فضای خالی (صفر باینری). الگوریتم بازی با تحلیل یک بخش هزارتو در این مورد تصمیم می گیرد، برای این کار از یک طرح 5 مربعی استفاده می کند. پس در نهایت این طرح تصمیم می گیرد که در هر ردیف صفحه بازی کدام قسمت ها دیوار باشد

منطقی که مربع بعدی را تعیین می کند، از یک جدول که تمام حالت های ممکن را تعیین می کند، استفاده می کند. بر اساس اعدادی که طرح 5 مربعی به جدول می دهد، جدول تعیین می کند در مربع بعدی دیوار یا فضای خالی یا انتخابی تصادفی از این دو را قرار دهد.

قسمت گیج کننده این است که کسی نمی تواند بفهمد این جدول از کجا آمده است. پس از اینکه محققین به نتیجه ای نرسیدند، سراغ یکی از افرادی که در توسعه این بازی نقش داشت رفتند، با این حال این راه هم به نتیجه ای نرسید.

Steve Sidley، از توسعه دهندگان این بازی گفت در زمان ساخت بازی هم این جدول بسیار گیج کننده بود.

بررسی کُدهای بازی های قدیمی می تواند برای توسعه دهندگان امروزی بسیار مفید باشد، چون در حال حاضر پلتفرم هایی مانند VR وجود دارند که هنوز از نظر سخت افزاری محدود هستند. پس ممکن است یکی از این تکنیک ها و الگوریتم های عجیب و غریب قدیمی به داد توسعه دهندگان امروزی برسد.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک

به "معمای مرموز بازی آتاری که هنوز کسی قادر به توضیح آن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای مرموز بازی آتاری که هنوز کسی قادر به توضیح آن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید