ملایی: انتخاب وزیر مهمترین تصمیم ورزشی دولت آینده است، سرگرم محوری، بزرگترین آسیب صنعت ورزش است

به گزارش وبلاگ مگنار، رییس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به مسائل ورزش ایران در دو بخش ساختاری و مدیریتی، توضیح داد که نگاه سرگرمی محور، بزرگترین آسیب به صنعت ورزش در کشور است.

ملایی: انتخاب وزیر مهمترین تصمیم ورزشی دولت آینده است، سرگرم محوری، بزرگترین آسیب صنعت ورزش است

افشین ملایی در گفت و گو با وبلاگ مگنار، در رابطه با مسائل ساختاری و مدیریتی در ورزش ایران اظهار کرد: مسائل ورزش کشور را می توان به دو بخش ساختاری و مدیریتی تقسیم کرد که با ارائه راه چاره امکان حرکت در راستا مطلوب تر وجود دارد.

مسائل ساختاری ورزش ایران

وی در خصوص مسائل ساختاری ورزش ایران، شرح داد: عملکرد هر سازمانی را می توان متاثر از ساختار سازمانی آن دانست، وزارت ورزش و جوانان فراتر از بودن یا نبودن بخش جوانان، بحث پشتیبانی، بودجه، ماموریت مشترک و موارد این چنینی را شامل می گردد که باعث شده تا به امروز این ادغام مساله انگیز باشد.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی اضافه کرد: امور جوانان در کنار ورزش، مسائل بسیار زیادی را در بر می گیرد و می توان گفت این ادغام با سایر وزارتخانه ها نیز امکان پذیر است، هر چند ما در کشورهای معدود دیگر که وزارت ورزش دارند شاهد ادغام چندبخشی در این وزارتخانه هستیم اما باید بدانیم ادغام بدون پایه ریزی مناسب و پشتیبانی کافی، کارآمد نخواهد بود.

جدا بودن بخش بنیادین ورزش از وزارت ورزش

ملایی همچنین، مهمترین شاخص ارزیابی یک ساختار را قدرت هماهنگی آن با مأموریت های معین دانست و گفت: با توجه به دیدگاه های مطرح شده در حوزه ورزش تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه ای، بخش تربیتی در کشور ما تقریبا از وزارت ورزش جدا و زیر نظر آموزش پرورش است و باید توضیح داد که بخش بنیادین ورزش، از این وزارتخانه جدا شده است.

حوزه قهرمانی و همگانی

وی ادامه داد: مساله دیگر، حوزه قهرمانی و همگانی است که با توجه به دو نهاد مجزا یعنی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان در کشور، بحث تفکیک بخش قهرمانی و همگانی در این دو برای اداره بهتر امور ضروری به نظر می رسد.

مسائل مدیریتی

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با بیان اینکه ورزش ایران به بلوغ حرفه ای نرسیده است، گفت: البته این مساله انکار فعالیت های روبه جلوی ورزش نیست اما حرفه ای شدن احتیاج به بینش درست در خصوص یک حرفه و دانش مدیریت آن دارد.

به گفته ملایی مهمترین بخش، دانش مدیریت است که ورزش با توجه به اینکه کسب و کار منحصر بفردی دارد قاعدتا دانش مدیریت آن نیز متفاوت و احتیاج است دانش مدیران کشور با موضوع توسعه کسب و کار ورزش باشد و توانمدسازی در این بخش صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: مورد بعدی، عدم برنامه محوری است، معمولا در کشورهای مختلف برنامه های جامع ورزش وجود دارد که پنج، 10 یا 20 ساله است و با نظارت و کنترل در جهت هدف معین شده حرکت می نماید، اما متاسفانه در ایران این بخش به وظیفه محوری تنزل پیدا نموده است.

بخش کلان بودجه در اختیار ورزش قهرمانی است!

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به اینکه منابع اقتصادی به عنوان یکی از ابزار کار مدیریت مطرح است، اعلام نمود: بودجه اختصاصی برای ورزش کشور برای تحقق اهداف ناکارامد است، بخش کلان بودجه در اختیار ورزش قهرمانی است که باید از بخش خصوصی تامین بودجه کند و از طرف دیگر، بخش همگانی، بودجه اش برای توسعه تندرستی و سلامت بسیار ناچیز است.

ملایی اضافه کرد: منابع انسانی به عنوان بازوان اجرایی برای یک مدیر با انواع مهارت های لازم برای رشد کسب و کار احتیاج است، اما متاسفانه مهارت های کافی در حوزه منابع انسانی وجود ندارد و در سطح آکادمیک، اجرایی و مربیگری احتیاجمند بازاندیشی و تقویت منابع انسانی هستیم. باید بدانیم که منابع انسانی به عنوان بستر تسهیل کننده برای اجرای اهداف در سطح عملیاتی است که متاسفانه هم به لحاظ سرانه ورزشی و هم از نظر کمی و کیفی چه در سطح حرفه ای و چه در سطح همگانی یا تربیتی با مشکل عدیده روبرو هستیم.

راه چارههای برطرف مسائل

وی در خصوص راه چارههای برطرف مسائل با اشاره به اینکه باید در دو بخش ساختاری و مدیریتی این مسئله مدنظر قرار گیرد، مطرح کرد: برای مسائل ساختاری، احتیاج به تغییرات در سطح ملی داریم؛ مدل توسعه فعالیت بدنی و ورزش در کشورهای پیشرفته در قالب سبک زندگی آن ها در هم آمیخته است و با نگاه به مدل های مختلف توسعه ورزش، مفهوم ورزش مدارس با رویکرد جامع همگانی و قهرمانی پیش می رود و در بعضی مدل ها، مدل باشگاه محور برای توسعه ورزش مدنظر است، اما در کشور ما، فعالیت های جزیره ای بین سازمان های مختلف در کنار وزارت ورزش، احتیاج به بازاندیشی اساسی دارد.

وی ادامه داد: اگر قرار است با همین روال پیش برویم احتیاج است شورای عالی ورزش با قدرت و سازماندهی بیشتر بر امور نظار داشته باشد تا انرژی لازم در بین ساختارهای تفکیک شده با هدف ورزشی در کشور ایجاد گردد.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی همچنین در خصوص راه چارههای برطرف مسائل مدیریتی در حوزه ورزش، تاکید نمود: برای مسائل مدیریتی، توانمندسازی و الگوی شایسته سالاری باید در نظر گرفته گردد و در این راستا، مهارت های شغلی و تقویت آن در راستای اهداف رشد منابع انسانی قرار بگیرد. مورد دیگر، برنامه ریزی جامع در وزارت ورزش به صورت کلان و معین اهداف بلندمدت، نظارت و کنترل برای دستیابی به آن است، همچنین بودجه و تامین احتیاجهای اقتصادی برای برنامه ریزی و اجرای اهداف باید در بخش ورزش بازنگری گردد.

نقش و تاثیر دولت آینده در ایجاد تحول در ورزش

ملایی در پاسخ به این پرسش که نقش و تاثیر دولت آینده در ایجاد تحول در ورزش با رویکرد تغییرات اساسی در زیربنای سخت افزار و مدیریت ورزشی چگونه باید تعریف گردد، اظهار کرد: نحوه شناخت ورزش و اهمیت آن در نزد دولت آینده باعث تصمیمات درست یا غلط در ورزش خواهد شد.

وی در خصوص بخش زیرساختی ورزش، گفت: درک اهمیت ورزش در حوزه تندرستی عمومی و همچنین درآمدزایی بخش حرفه ای باعث می گردد بودجه های بخش توسعه سرانه ورزش معین گردد، بنابراین بودجه برای توسعه پارک ها، سرای محلات، فضای سبز، فعالیت بدنی مدارس، باشگاه ها، استادیوم ها، خیابان ها و همچنین بخش زیرساخت کمپ های تخصصی، بازتابی از میزان توجه به این مسئله است.

آسیبی که تا به امروز ورزش ایران از آن در امان نبوده است!

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با تاکید بر اینکه مهمترین تصمیم دولت در بخش مدیریت قاعدتا انتخاب وزیر ورزش است، بیان نمود: این مسئله آسیبی است که ورزش تا به امروز از آن در امان نبوده و انتخاب رجل سیاسی برای بخش ورزش بدون شناخت ورزش می تواند بزرگترین ضربه را به این حوزه بزند.

ملایی اضافه کرد: ورزش احتیاج دارد وزیر ورزشی داشته باشد که شایسته و توانمند است و از فضای ورزش بیگانه نباشد، مهمترین و اصولی ترین مورد در بخش مدیریت هم تزریق نگاه برنامه محور به وزارت ورزش است تا بلکه بتوانیم برنامه مدونی در این زمینه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با توقع از رییس جمهور آینده در حوزه کارنمودها و روندهای تحول ساز در ورزش کشور، گفت: درک اهمیت صنعت ورزش و کارنمودهای آن نزد رییس جمهور می تواند به ورزش یاری شایانی کند و نگاه سرگرمی محور به ورزش، بزرگترین آسیب ممکن به صنعت ورزش است و در حال حاضر کارنمودهای این صنعت بسیار تاثیرگذار است.

کارنمودهای صنعت ورزش

رییس فدراسیون ورزش های همگانی در رابطه با کارنمودهای صنعت ورزش، شرح داد: کارکرد تندرستی یکی از کارنمودهای موجود است و توسعه ورزش و فعالیت بدنی باعث بهبود سلامت، بالا رفتن بهره وری و کاهش هزینه درمان می گردد و افزایش بودجه بخش همگانی، توسعه ورزش مدارس، تحقق برنامه ورزش در طول عمر را به همراه دارد.

ملایی با اشاره به اینکه کارکرد حرفه ای دیگر کارکرد صنعت ورزش است، گفت: توسعه ورزش در بخش قهرمانی باعث افزایش سهم صنعت ورزش در بخش GDP کشور می گردد و موجب توجه به خصوصی سازی و حمایت از فراوری داخلی در ورزش می گردد.

وی کارکرد گردشگری را دیگر کارکرد صنعت ورزش مطرح کرد و گفت: بستر گردشگری ورزشی باعث افزایش هویت ملی، نشاط و سرزندگی داخلی و ارزآوری می گردد و سازماندهی صنعت توریسم ورزشی کشور و میزبانی های بین المللی را به همراه خواهد داشت.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره کارکرد دیپلماسی صنعت ورزش، اظهار کرد: بسیاری از ارتباطات های سیاسی و برطرف مسائل در این حوزه از راستا ورزش و به صورت پشت پرده صورت می گیرد.

ملایی در سرانجام با اشاره به کارکرد فرهنگی اجتماعی صنعت ورزش، اظهار کرد: ورزش باعث کاهش فقر، افزایش انسجام، اتحاد، آموزش مهارت های اجتماعی می گردد و اختصاص بودجه ویژه ورزش و فرهنگ در این رابطه لازم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ملایی: انتخاب وزیر مهمترین تصمیم ورزشی دولت آینده است، سرگرم محوری، بزرگترین آسیب صنعت ورزش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملایی: انتخاب وزیر مهمترین تصمیم ورزشی دولت آینده است، سرگرم محوری، بزرگترین آسیب صنعت ورزش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید