وزارت نیرو هنوز حق آبه تالاب ها را اولویت نمی داند

به گزارش وبلاگ مگنار، خبرنگاران/خوزستان معاون محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق قانونی که در مجلس تصویب شده، وزارت نیرو مکلف به تامین و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به مشخص حق آبه تالاب ها شده اند اما همچنان اولویت وزارت نیرو شرب، صنعت و کشاورزی است در حالی که در این قانون قید شده که بعد از آب شرب، حق آبه تالاب ها در اولویت است.

وزارت نیرو هنوز حق آبه تالاب ها را اولویت نمی داند

احمدرضا لاهیجان زاده در مراسم شروع فرآیند عملیاتی پروژه بسط و توسعه مدیریت محیط زیست و معیشت های پایدار دریاچه ارومیه در تالاب های بختگان و شادگان در سایت های پایلوت که امروز (29 آذرماه) در اهواز برگزار گردید، اظهار کرد: در سال 95 مراسم روز جهانی تالاب را در شرایطی که درگیر گرد و غبار بودیم و با وجود حواشی، در خوزستان برگزار کردیم و مهمانان خارجی و داخلی زیادی حضور داشتند که در این شرایط، حاشیه ای ایجاد شد و در آوردن پروژه های بین المللی به خوزستان تاثیر گذاشت. این مساله منجر شد پنج سال زمان از دست بدهیم تا بتوانیم پروژه ای مشابه پروژه امروز وارد خوزستان کنیم.

به گزارش وبلاگ مگنار، وی اضافه نمود: ممکن است بعضی دوستان خارج از این مجموعه تصور نمایند این مساله در خوزستان رایج است در حالی که این گونه نیست و قبل از شیوع کرونا عمده همایش ها و برنامه ها به ویژه در نیمه دوم سال در خوزستان برگزار می شد و مردم این استان شرایط میزبانی خوبی دارند.

لاهیجان زاده بیان نمود: حضور نماینده شادگان در این مراسم می تواند بسیار در پیشبرد برنامه ها و اهداف پروژه موثر باشد.

وی اضافه نمود: یکی از برنامه های این پروژه، تجهیز ساختمان مرکز صراخیه در تالاب شاگان است تا تمام مراسم را این نقطه برگزار کنیم. اعتبار خوبی در این زمینه پیش بینی شده و امیدواریم در یک سال آینده زیرساخت ها فراهم گردد تا برگزاری تمام مراسم و انتقال آموزش های مدنظر در این ساختمان انجام گردد.

معاون محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این پروژه حدود هفت سال پیش با حمایت بین المللی در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی استارت خورد و سالانه یک میلیون دلار در راستای معیشت پایدار با تمرکز بر کشاورزی پایدار هزینه شد. اجرای این پروژه، شاه کلید اتفاقات و همکاری وزارت جهاد کشاورزی بود که هر سال دامنه آن گسترده تر شد و موفقیت های خوبی کسب نموده است.

وی اضافه نمود: از سال گذشته ژاپن که تامین نماینده منابع اقتصادی پروژه است، بازدیدهایی داشتند و به علت موفقیت های حاصل شده قبول کردند پروژه دیگری با بازه زمانی سه ساله تعریف گردد که شامل ادامه فعالیت ها در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و فارس و خوزستان هستند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه حداقل 45 تا 46 تالاب با منشاء گرد و غبار داریم، گفت: در آخرین تصویب نام تالاب ها مقرر بود 225 تالاب تصویب گردد که در یکی دو هفته آینده این کار انجام می گردد. از بین این تالاب ها باید دو تالاب به سازمان ملل برای اعتبارات بین المللی معرفی می کردیم که در نهایت این سازمان، تالاب شادگان و بختگان را مدنظر قرار داد.

وی بیان نمود: معیشت پایدار و چگونگی استفاده از این ظرفیت در صورت به حداقل رسیدن مسائل آب و تالاب از اهداف این پروژه است. برنامه هایی با اثرگذاری زیاد برای حق آبه تالاب یعنی کشاورزی پایدار که بتواند زمینه ساز یک سری برنامه ها که در نهایت منجر به کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی و افزایش حق آبه تالاب گردد نیز از اهداف این پروژه است.

لاهیجان زاده اضافه نمود: حداقل 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی در بالادست حوضه آبریز تالاب شادگان و پایین دست سد ماون وجود دارد که با یک سری طرح ها از جمله طرح 550 هزار هکتاری، حداقل 20 هزار هکتار به این محدوده اضافه نموده شده است بنابراین در این منطقه 70 تا 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم. اگر می خواهیم برنامه ای مانند ارومیه داشته باشیم باید پایلوت هایی برای کشاورزی پایدار با کاهش آب و افزایش بهره وری انجام گردد تا امکان رسیدن آب به تالاب شادگان وجود داشته باشد.

معاون محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: این برنامه در 112 روستای آذربایجان شرقی و 71 روستای آذربایجان غربی اجرا شد و در ادامه، اجرای این برنامه در شش روستای حوزه تالاب شادگان و بختگان نیز شروع شده است.

وی با اشاره به دستاودهای کشاورزی پایدار در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بیان نمود: 13 هزار و 500 کشاورز تحت پوشش این پروژه قرار گرفته اند. 450 فرد محلی آموزش دیده و 360 فرد محلی متخصص نیز در این زمینه همکاری کردند. با این کارها در این دو استان، 27.2 درصد افزایش بهره وری آب رخ داد.

لاهیجان زاده گفت: یکی از اهداف این پروژه، ظرفیت سازی است که با اجرای آن 53 شرکت محلی فعال شدند تا بهبود فعالیت های کشاورزی را سامان دهی نمایند. در این پروژه سه ساله، 3 میلیون دلار برای چهار استان و قراردادهایی به منظور ظرفیت سازی، پیش بینی شده است.

وی با اشاره به همکاری سازمان های مردم نهاد گفت: یکی از ظرفیت های این پروژه این است که سازمان های مردم نهاد به طور تخصصی وارد عرصه می شوند و می توانند زیرساختی به وجود بیاورند تا بسیاری از فارغ التحصیلان محیط زیست و کشاورزی جذب این سازمان شوند.

معاون محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نمود: در این برنامه، 800 زن روستایی آموزش دیدند و 39 صندوق معیشتی ایجاد شد و تعدادی از محصولات این زنان، در بازار در حال عرضه است.

وی با اشاره به مسائل تالاب شادگان بیان نمود: مسائل محیط زیست فرابخشی اما حل مساله محیط زیست، بین بخشی است. باید تمام دستگاه ها کنار هم قرار بگیرند تا یک مشکل را حل نمایند.

لاهیجان زاده اضافه نمود: طبق قانونی که در مجلس تصویب شده، وزارت نیرو مکلف به تامین و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به معین حق آبه تالاب ها شده اند اما همچنان اولویت وزارت نیرو شرب، صنعت و کشاورزی است در حالی که در این قانون قید شده که بعد از آب شرب، حق آبه تالاب ها در اولویت است.

وی بیان نمود: نهر مالح یکی از مسیرهایی است که حق آبه تلاب شادگان را در مواقع سیلابی رودخانه کارون تأمین می نماید اما از زمان احداث سدهای زنجیره ای، کارون را به ندرت سیلابی دیده ایم و این نهر به ندرت در تامین حق آبه به تالاب یاری نموده است.

معاون محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست بیان نمود: قبل از سدسازی سیلابی شدن را داشتیم. به علت وجود این سدها، سیلاب ها از دست رفتند در حالی که اصل آبگیری تالاب ها، سیلابی شدن رودخانه ها است تا با آوردهای سال بعد تنها به مقدار تبخیر، آب تالاب تامین گردد تا تالاب به حیات خود ادامه دهد.

وی اضافه نمود: سال گذشته از محل اعتبارات گرد و غبار، برای حل مشکل نهر مالح 60 میلیارد تومان پیش بینی و به سازمان آب و برق خوزستان ابلاغ شد که لایروبی و نصب ایستگاه پمپاژ انجام گردد تا در مواقعی که دبی بالا نیست، آب به وسیله ایستگاه پمپاژ به نهر مالح منتقل گردد اما با افزایش قیمت ها این رقم به 120 میلیارد تومان می رسد. اگر این کار انجام گردد یکی از منابع تامین نماینده آب برای تالاب است.

لاهیجان زاده گفت: پساب شرق اهواز به تالاب نمی رسد و با این وجود، تصفیه خانه شرق آماده بهره برداری است.

وی اضافه نمود: با شرکت توسعه نیشکر تفاهمی داشتیم تا در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند به وسیله ایستگاه پمپاژ حدود 120 تا 150میلیون متر مکعب آب کارون را به تالاب منتقل کند.

وی اضافه نمود : بعلاوه جهاد نصر و جهاد کشاورزی پروژه احداث کانال برای انتقال 20 متر مکعب آب بر ثانیه را دارند که سازمان آب و برق خوزستان 10 تا 20 متر مکعب بر ثانیه را پذیرفته بنابراین احتیاج به اصلاحاتی دارد که اگر این کار اجرا گردد حجم مناسبی آب به شمال تالاب منتقل می گردد.

وی در مورد رودخانه جراحی و ماون گفت : باید کشاورزی بر اساس حق آبه تالاب تنظیم و اجازه توسعه در این حوزه را ندهیم.

وی اضافه نمود: نماینده شادگان و مجموعه مدیریتی خوزستان باید بحث سد مارون 2 را پیگیری نمایند زیرا در این اواخر می خواستند دوباره این سد را فعال نمایند. اگر این سد احداث گردد اثر منفی روی آورد سد مارون فعلی خواهد داشت و می تواند کشاورزی که منطقه، نخیلات شادگان و تالاب را تهدید کند که باید با ورود همه جانبه از این کار جلوگیری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وزارت نیرو هنوز حق آبه تالاب ها را اولویت نمی داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت نیرو هنوز حق آبه تالاب ها را اولویت نمی داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید