علائم شوک سپتیک

به گزارش وبلاگ مگنار، شوک سپتیک یک عفونت خونی تهدید نماینده زندگی می باشد. از آن جا که در طی این بیماری هر کدام از اندام های بدن می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند، و واکنش التهابی سیستمیک را ایجاد نمایند، احتیاج به توجه پزشکی در این

علائم شوک سپتیک

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

شوک سپتیک یک عفونت خونی تهدید نماینده زندگی می باشد. از آن جا که در طی این بیماری هر کدام از اندام های بدن می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند، و واکنش التهابی سیستمیک را ایجاد نمایند، احتیاج به توجه پزشکی در این زمینه وجود دارد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با علل، علائم و روش های درمانی بروز این بیماری ارائه شده است.

اصطلاح سپیس اشاره به نوعی از عفونت شدید خونی دارد که به وسیله عوامل عفونی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و دیگر میکروارگانیزم ها به وجود می آیند. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به عفونت های سپتیس قرار دارند. در این زمان، سیستم ایمنی به عفونت ها به وسیله ایجاد التهاب در کل بدن پاسخ می دهد. هنگامی که لخته های کوچک خون به دلیل التهاب در رگ های خونی ایجاد شوند، عرضه اکسیژن به بافت ها و اندام های مختلف بدن کاهش می یابد، که این امر می تواند در نهایت منجر به بروز بیماری مرگباری مانند شوک سپتیک گردد.

افرادی که در معرض شوک سپتیک قرار دارند:

هنگامی که سیستم ایمنی بدن قوی باشد، عفونت ناشی از چنین میکروب هایی معمولا به جریان خون انتشار نمی یابد، اما زمانی که سیستم ایمنی بدن به واسطه بروز بیماری های مزمن تضعیف گردد، چنین عفونتی می تواند به جریان خون انتشار یابد. بنابراین، یک عفونت واقع در یک اندام می تواند در نهایت به بخش های دیگر نیز توسعه یابد. هنگامی که عوامل عفونی به روش های مختلف وارد جریان خون می شوند، بیماری سپتیس رخ می دهد. در این جا بعضی از بیماری ها ارائه شده که ممکن است باعث بروز خطر بیشتر این بیماری گردد.

سرطان، دیابت، سلولیت، پنومونی، عفوت های مجاری ادراری، عفونت کلیوی

افرادی که ممکن است در معرض خطر بالایی قرار داشته باشند شامل بیمارانی بوده که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. افرادی که در معرض شیمی درمانی قرار دارند نیز ممکن است مستعد ابتلا به این بیماری باشند. مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها، پیوند عضو و استفاده اخیر از داروهای استروئیدی نیز ممکن است خطرناک باشند.

علائم بروز شوک سپتیک

شوک سپتیک به وسیله کاهش پرفیوژن بافت و کاهش عرضه اکسیژن و مواد غذایی به بافت ها اتفاق افتاده که منجر به نارسایی و و اختلال در چندین عضو گردد. شایع ترین علائم مشاهده شده شامل تب همراه با لرز، افزایش ضربان قلب، نرخ تنفس سریع، سوزش پوست، بثورات پوستی یا لکه های تیره، لکه های قرمز در سراسر بدن، درد مشترک، ادرار کم و یا بدون ادرار، فشار خون پایین، سرما خوردگی، گیجی، تنگی نفس

در مراحل آخر بیماری، این علائم می تواند بسیار شدیدتر شده و دمای بدن بیمار به زیر حد نرمال کاهش یابد. بافت های موجود در اندام هایی مانند کبد، کلیه ها و روده ها آغاز به از بین رفتن نموده و پوست به دلیل فقدان وجود اکسیژن به رنگ آبی تغییر می نماید و تنفس این بیماران دچار مشکل می گردد.

تشخیص و درمان

آزمایشات

این بیماری به یاری آزمایش خون و کشت خون به منظور آنالیز حضور عوامل عفونی، سطح اکسیژن و تعداد سلول های سفید خون تشخیص داده می گردد. علاوه بر این، ادرار، خلط و مایع اسپینال بیماران نیز به منظور تشخیص بیماری می تواند مورد تست قرار گیرد. سی تی اسکن و اشعه ایکس از قفسه سینه نیز به تشخیص عفونت در اندام های دیگر یاری می نماید.

گزینه های درمانی

درمان فوری شامل تهویه مکانیکی و یا تزریق اکسیژن به یاری دستگاه تنفس، تجویز آنتی بیوتیک ها، تجویز داخل وریدی مایع و داروهایی بوده که می تواند فشار خون را افزایش دهد. بعضی مواقع، پزشک دروتروکژین آلفا که می تواند هر دوی التهاب و لختگی خون را درمان کند، نیز به بیمار توصیه می نماید. این دارو معمولا در موارد شدید نارسایی اندام های اصلی تجویز می گردد. در بعضی موارد، جراحی ممکن است به منظور برداشتن بافت مرده و یا آسیب دیده جهت تخلیه آبسه های اضافی انجام گردد. مرگ بافت ممکن است باعث فساد بافت شده که یک پدیده نادر بوده، اما دارای عوارض شدیدی می باشد که در این شرایط ممکن است احتیاج به بریدن لوب های آسیب دیده باشد.

اثر بخشی روش های درمانی وابسته به تشخیص سریع و درمان بیماری می باشد. بنابراین، درک صحیح از علائم و دلیل بروز شوک سپتمیک بسیار مهم می باشد. به طور معمول، احتمال بهبود بیماران شوک سپتمیک که مبتلا به بعضی بیماری های خاص مانند سرطان و ایدز نیز می باشند، نسبتا کمتر می باشد. بنابراین، شرایط بهداشت عمومی و بعلاوه سن افراد بیمار ممکن است بعضی از عوامل مهمی باشد که شانس بهبودی بیمار را مشخص می نمایند.

منبع: راسخون

به "علائم شوک سپتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم شوک سپتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید