مهندسی سازه : مهندسان سازه در دنیای مدرن چه وظایفی دارند؟!

به گزارش وبلاگ مگنار، مهندسی سازه هزاران سال پیش هنگام ساختن سازه هایی مانند اهرام در مصر یا آکروپولیس در یونان به عنوان علمی تخصصی مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه مهندسی سازه شاخه ای از مهندسی عمران است که شامل استفاده از قوانین فیزیک، ریاضیات و دانش تجربی برای طراحی ایمن المان های سازه ای تحت بارهای وارده به ساختمان های ساخته شده توسط انسان است. رشته مهندسی سازه در دنیای مدرن، دانش گسترده و مفصلی را ارائه می دهد که می تواند عملکرد اشکال مختلف و متریال های مورد استفاده در سازه ها را برای مقاومت در برابر بارها و تنش ها به طور دقیق پیش بینی کند؛ با خبرنگاران همراه باشید.

مهندسی سازه : مهندسان سازه در دنیای مدرن چه وظایفی دارند؟!

رشته مهندسی سازه چیست؟

مهندسی سازه در ایران یکی از گرایش های اصلی و اغلب پرطرفدارترین شاخه رشته مهندسی عمران - عمران است. در واقع بعد از پذیرش در در دانشگاه در مقطع لیسانس در رشته مهندسی عمران، می توان با هدف ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) برای گرایش سازه وارد رقابت کنکور شد.

داوطلبان دانشگاه های سراسری و آزاد بعد از قبول در رشته سازه می توانند به مدت چهار ترم و حداکثر سه سال در مقطع ارشد شروع به تحصیل کنند. دانشگاه های صنعتی شریف، امیرکبیر، دانشگاه تهران، علم و صنعت، تربیت مدرس و دیگر دانشگاه های سرتاسر کشور که رشته های مهندسی را تحت پوشش قرار می دهند.

چارت دروس کارشناسی ارشد مهندسی سازه به شرح زیر است:

دروس جبرانی با 22 واحد:

  • استاتیک و مقاومت مصالح
  • تحلیل سازه ها
  • طراحی سازه های فولادی
  • طراحی سازه های بتنی
  • مبانی مکانیک خاک
  • مقررات ملی ساختمان
  • تحلیل ماتریسی سازه ها

دروس اصلی و تخصصی الزامی با 15 واحد:

  • ریاضیات عالی مهندسی
  • دینامیک سازه ها
  • تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته
  • روش اجزاء محدود
  • سمینار
  • انتها نامه

مهندسی سازه در ذات خود دارای مهارت های قویِ تحلیلی، تفکر جزئی و خلاقیت است. مهارت در برنامه نویسی با کمک رایانه که در این رشته ضروری است، در دوره کارشناسی ارشد آموزش داده می شود. ناگفته نماند، مهندسی سازه دارای مقطع دکترا نیز می باشد. همچنین دانشجویان مقطع لیسانس مهندسی عمران که جز سه نفر برتر ورودی خود هستند، می توانند بدون کنکور در دانشگاه محل لیسانس خود در مقطع ارشد در رشته مهندسی سازه تحصیل کنند.

نقشه های سازه بتنی پروژه خود را با اتو سازه به صورت آنلاین تهیه کنید

گذراندن مهندسی سازه به دانشجویان می آموزد تا دو مقوله مهم در این رشته یعنی طراحی و تحلیل را به خوبی درک کنند. دانشجویانی که دارای مدرک مهندسی سازه می باشند، می توانند راهکارهایی را برای ارتقاء ایمنی ساختارها و سازگاری با محیط زیست ارائه دهند. این سازه ها باید مطابق با ایمنی، عملکرد و قابلیت بهره برداری، معیارهای طراحی خاص که طبق مقررات و آیین نامه ساختمان های بتنی و فلزی است را باید رعایت کنند. مهندسی سازه یک رشته تحصیلی هیجان انگیز است که برای پیشرفت امروز جامعه بسیار مهم می باشد.

مهندسان سازه چه وظایفی دارند؟

با اخذ مدرک مهندسی سازه، مهندسان می توانند هر نوع ساختار مانند آسمان خراش ها، پل ها، سدها، نیروگاه ها، استادیوم ها، سازه های برقی، سوله ها و کارخانه ها را طراحی کنند. اما قبل از آن باید در امتحان سازمان نظام مهندسی شرکت کنند تا مجوز کار و طراحی داشته باشند. برای سازه های بزرگ، منحصربه فرد و یا پرهزینه که به راحتی مورد آزمایش قرار نمی گیرند، عموماً توسط مهندس سازه واجد شرایط و با استفاده از محاسبات ریاضی طراحی می شوند.

مهندسان سازه افرادی هستند که وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که سازه هایی که همه ما در آنها زندگی می کنیم و یا به شکلی در ارتباط با آنها هستیم ایمن و پایدار بوده و تحت بارهای عمودی و جانبی دچار خرابی و فروریزش نمی شوند. آنها این کار را با استفاده از دانش فنی خود برای معین کردن انواع مختلف مصالح ساختمانی در اشکال مختلف که می توانند در برابر تنش ها بارهای گرانشی، طوفان ها و زمین لرزه ها مقاومت کنند.

شما به عنوان یک مهندس سازه، برای درک کارآیی پروژه با مشتریان خود همکاری نزدیکی دارید تا راه حلی ایمن، سازنده و اقتصادی برای تکمیل و پروژه ارئه دهید. به طورکلی، فرآیند طراحی ساختاری یک ساختمان را می توان به سه مرحله که شامل محاسبه بار، تجزیه و تحلیل ساختاری و طراحی است تقسیم کرد.

بسته به عملکرد ساختمان می توان از استانداردها، مقررات و آئین نامه ها برای تخمین وزن ساختمان و بارهای برف، باد و زلزله بر روی سازه ها استفاده کرد. پس از شناخته شدن بارهای فعال بر روی سازه، ساختار بررسی می شود تا تأثیر همه این بارها بر روی تک تک عناصر سازه معین شود.

مهندسین سازه می توانند از نرم افزارهای مهندسی عمران همانند Etabs، SAP2000، Safe موار دیگر برای تجزیه و تحلیل انواع مختلف سازه استفاده کنند. همیشه ایده خوبی است که اعتبار نتایج نرم افزار را با استفاده از اصول دانش اصلی و فرمول های تحلیل ساختاری که به صورت دستی قابل کنترل هستند باید بررسی شود. نیروها و فشارهای حاصل از نرم افزار می تواند برای طراحی عناصر اصلی سازه از جمله سیستم کف، تکیه گاه، فونداسیون و سایر قسمت های ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

امنیت عمومی اولویت اصلی در مهندسی سازه است. وقتی صحبت از ساختمان ها و زیرساخت هایی می شود که در جامعه مورد بهره برداری قرار می گیرند، عواقب یک ساختار نامناسب و غیراصولی می تواند فاجعه بار باشد. به همین دلیل است که مهندسان سازه از مقررات ایمنی در طراحی خود استفاده می کنند تا عدم اطمینان در فرضیات بار و کمبود غیر منتظره در مصالح ساختمانی را به طور تخصصی از بین ببرند.

اهمیت مهندسی سازه در جامعه امروز ایران

امیدوارم اکنون درک خوبی از مهندسی سازه داشته باشید و به میزان اهمیت این رشته در جامع امروز بشری پی برده باشید. ساختمان ها از دوران گذشته تا به امروز تغییرات بسکمک را به خود دیده اند، زیرا جهان امروزی بیش از هر زمان دیگری نیاز به دانش مهندسی برای ایجاد رابطه مسالمت آمیز با طبیعت است.

با اینکه در کشورهایی همانند ایران، ساختمان جایی برای خودنمایی و ثروت اندوزی افراد شده است، دیگر نمی توان به وجدان به عنوان راه حلی برای نجات جامعه بسنده کرد. دانش مهندسی سازه نیاز به افرادی متخصص و مسئولیت پذیر دارد، تا بتوند راستا اصلی خود را طی کند. مهندسان سازه مانند سایر مهندسین، وظیفه بزرگی برای اطمینان از امنیت عمومی و مراقبت از آنها دارند و باید منافع جمعی مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

منبع: ویکی ساختمان

به "مهندسی سازه : مهندسان سازه در دنیای مدرن چه وظایفی دارند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهندسی سازه : مهندسان سازه در دنیای مدرن چه وظایفی دارند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید