پاریس: بایدن هم به سیاست اول آمریکا چسبیده است

به گزارش وبلاگ مگنار، کلمان بونو وزیر امور اروپایی فرانسه در مصاحبه با کانال تلویزیون مجلس این کشور، گفت که رویکرد آمریکا در قبال قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا، نشان داد که دولت نو واشنگتن (هم مانند دولت ترامپ) همچنان به سیاست اول آمریکا چسبیده است.

پاریس: بایدن هم به سیاست اول آمریکا چسبیده است

بونو در این باره افزود: واشنگتن از منافع خود محافظت می کند. توافق آکوس نشان داد که اصل اولویت با آمریکا است همچنان به قوت خود باقی است.

این وزیر فرانسوی در ادامه افزود: آمریکا مثل شرکا رفتار نمی کند اما قرار نیست ما منتظر تغییر راستا واشنگتن بمانیم. ما هم باید مثل اروپایی ها رفتار کنیم. باید توانایی مان را برای رسیدن به خودمختاری راهبردی افزایش دهیم. اروپایی ها باید توانایی پاسخگویی شأن را افزایش دهند و برای رسیدن به استقلال در عرصه راهبرد دفاعی تلاش کنند.

پیمان امنیتی که چهارشنبه گذشته از آن رونمایی شد، شامل سه کشور انگلیسی زبان آمریکا، استرالیا و انگلیس می شود و محورهای آن حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی مرتبط با سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را در بر خواهد گرفت.

این توافق به نام پیش درآمد، به نقض قرارداد استرالیا با فرانسه در زمینه ساخت زیردریایی منجر شد- اقدامی که واکنش تند پاریس را در پی داشت.

از سوی دیگر، بی خبری اتحادیه اروپا از چنین توافقی، به منزله آن است که واشنگتن در چرخش به ایندوپاسیفیک، به ائتلاف های نو بهای بیشتری می دهد.

استرالیا درحالی به نفع شراکت با آمریکا، از قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه انصراف داد که درست در همان روز رونمایی از آکوس، اورزلا فن درلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، ضمن تاکید بر لزوم تشکیل نیروی نظامی اتحادیه اروپا، گفت که این اتحادیه، سال آینده در پاریس یک نشست دفاعی ویژه برگزار خواهد کرد.

ایده تشکیل قوای نظامی مخصوص اتحادیه اروپا یا ارتش اروپا از جمله موضوعاتی است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از هواداران آن است.

نشست دفاعی که فن درلاین به آن اشاره کرد، در دوران ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. ریاست دوره ای اتحادیه اروپا، شش ماهه است و دوران ریاست فرانسه از ابتدای سال 2022 آغاز می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پاریس: بایدن هم به سیاست اول آمریکا چسبیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاریس: بایدن هم به سیاست اول آمریکا چسبیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید