شروع ترخیص نسیه نهاده های فراوری از هفته آینده

به گزارش وبلاگ مگنار، ارونقی گفت: در جهت تحقق شعار سال ترخیص نسیه نهاده های فراوری با مصوبات نو از هفته آینده اجرایی می گردد.

شروع ترخیص نسیه نهاده های فراوری از هفته آینده

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در گفت وگو با خبرنگار ، در پاسخ به جزئیات ترخیص نهاده های فراوری از گمرکات به صورت نسیه اظهار کرد: یکی از ایستایی هایی که در انجام تشریفات گمرکی به وجود می آید، بحث ابتدای انجام تشریفات گمرکی است.

او اضافه کرد: یعنی صاحبان کالا تقریبا موظف هستند که حقوق ورودی را در ابتدای اظهار کالا به گمرک پرداخت نمایند که باعث می گردد که بعضی از صاحبان کالا خصوصا شرکت های فراوریی به نحوی تمکن اقتصادی نداشته باشند و نتوانند کالا های خود را به گمرک ارسال نمایند. گمرک این طرح را پیشنهاد داد و با توجه به شعار سال اخذ حقوق ورودی از ابتدای انجام تشریفات گمرکی به انتهای تشریفات منتقل شد.

او در ادامه بیان نمود: یکی دیگر از ایستایی هایی که وجود دارد این است که صاحبان کالا ادعا می نمایند که تمکن اقتصادی ندارند. این موضوع در نهایت باعث می گردد که کالای آن ها در گمرک بماند و نتوانند حقوق ورودی را تودیع نمایند. گمرک برای واحد های فراوریی، مواد اولیه و نهاده های فراوری و اقلامی که با فراوری مرتبط هستند، این بخشنامه را به نحوی تنظیم و ابلاغ کرد.

او اضافه کرد: با این بخشنامه، واحد های فراوریی می توانند کالا های خود را به مقدار 50 درصد بدون پرداخت هرگونه حقوق گمرکی، ورودی و اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده از گمرک ترخیص نمایند. 50 درصد این اقلام در گمرک می ماند و واحد فراوریی، مقدار اقلام ترخیص شده را به خط فراوری خود می رساند، سپس به گمرک مراجعه می نماید و با پرداخت حقوق ورودی می تواند 50 درصد مابقی را هم خارج کند.

ارونقی تاکید نمود: مهلتی که برای مراجعه به گمرک و ادامه تشریفات گمرکی در نظر گرفته شده، 6 ماه است. به صاحبان کالا این اختیار داده شده که تا 6 ماه بتوانند کالای خود را به صورت نسیه از گمرکات کشور ترخیص نمایند و بعدا ادامه تشریفات گمرکی را انجام دهند و کالای خود را به صورت کامل ترخیص نمایند.

معاون فنی گمرک توضیح داد: سالیان قبل هم ترخیص نسیه وجود داشت؛ به این ترتیب که 60 درصد کالا را در گمرک نگه می داشتند و 40 درصد را تحویل می دادند. بعلاوه اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده را هم از صاحبان کالا مطالبه می کردند. اما در این طرح نو 50 درصد کالا برای نگهداری در گمرک در نظر گرفته شده است. بعلاوه اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده هم از صاحبان کالا اخذ نمی گردد.

او ادامه داد: قبلا قسمت اعظم کالا در گمرکات می ماند و حتی اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده هم دریافت می کردند. در واقع اولین بار است که در سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها این طرح اجرایی می گردد که از هفته بعد اجرایی می گردد.

این مقام مسئول در ادامه بیان نمود: دومین مورد این است که 50 درصدی که در گمرک می ماند، تقریبا کفاف حقوق ورودی را می دهد و اگر ظرف مهلت مقرر به گمرک مراجعه نگردد، گمرک کالایی که مانده را متروکه اعلام می نماید و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می دهد. در نهایت هم حقوق ورودی، سایر عوارض و اقتصادیات ها را از محل فروش آن کالا اخذ می گردد.

ارونقی توضیح داد: در طرح قبلی موردی مبنی بر اینکه کسی تا 6 ماه برای ترخیص کالای خود مراجعه نکند، وجود نداشت. اکنون با توجه به اینکه 50 درصد کالا در گمرک می ماند، به نظر می رسد که ظرف 6 ماه و حتی کمتر از آن صاحبان کالا مراجعه نمایند و 50 درصد مابقی کالا های خود را ترخیص نمایند؛ بنابراین هیچ گونه جریمه ای بعد از گذشت 6 ماه و عدم مراجعه واحد فراوریی به گمرک تعلق نمی گیرد، فقط کالا متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد.

او در پاسخ به اینکه آیا گروه های خاصی مشمول این طرح می شوند، بیان نمود: هیچ گروه خاصی در نظر گرفته نشده است. قبلا فقط پروانه بهره برداری ملاک بود، اما واحد های فراوریی نوپا ممکن است در پرداخت حقوق ورودی خود مشکل داشته باشند، جواز تاسیس را هم در این بخشنامه نو اضافه کردیم. به عبارت دیگر علی رغم اینکه پروانه بهره برداری نشان دهنده واحد فراوریی است، اما اگر واحد فراوریی نوپایی فقط جواز تاسیس را گرفته باشد، ما همان 50 درصد را نگه می داریم؛ بنابراین این طرح ارتباطی به هیچ صنف یا رشته خاصی ندارد و کلیه واحد های فراوریی مشمول این طرح هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شروع ترخیص نسیه نهاده های فراوری از هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع ترخیص نسیه نهاده های فراوری از هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید