دلایل بروز درد در پاشنه پس از ورزش

به گزارش وبلاگ مگنار، تهران (پانا) -متخصصان می گویند دلایل مختلفی می تواند باعث بروز درد در ناحیه پاشنه پس از ورزش گردد.

دلایل بروز درد در پاشنه پس از ورزش

به گزارش وبلاگ مگنار، همه ما می دانیم که ورزش کردن یکی از برترین راه چاره ها برای داشتن تناسب اندام و سلامتی است. گرچه ورزش کردن برای سلامت جسمی و روحی مناسب است، اما بعضی مواقع پس از ورزش کردن شاهد درد در پاشنه هستیم.

بسیاری از مردم تجربه درد پاشنه پا پس از ورزش کردن در تمامی سنین را داشته اند. با این حال، شاید کمتر کسی بداند علت بروز این درد چیست. پا ساختار پیچیده ای دارند و به تنهایی 25 درصد استخوان های بدن را به خود اختصاص می دهد، دارای 100 رباط، ماهیچه و تاندون است و بیش از 30 مفصل دارد.

خطر بروز درد در ناحیه پاشنه پس از انجام ورزش می تواند به دلایل مختلف افزایش یا کاهش یابد. از جمله مهمترین این دلایل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- التهاب کف پا:

رایج ترین علت بروز درد در پاشنه پس از انجام فعالیت های ورزشی التهاب کف پا (التهاب غلاف پا) است. در این حالت تاندونی کف پا دچار التهاب شده و درد در بخش فاسئیت پانتار که نقش ضربه گیر را دارد و به استخوان پاشنه متصل است بروز می نماید.

زیاده روی در انجام فعالیت، جراحت یا فعالیت نامناسب می تواند منجر به کشیدگی و یا پارگی این تاندون شده که در پی آن التهاب رخ می دهد. اصلی ترین علائم این مشکل درد است که می تواند خفیف یا شدید باشد. از دیگر علائم آن می توان به سفتی پاشنه، بروز درد شدید در هنگام صبح و زمانی که نخستین گام ها را بر می دارید، تورم و قرمزی، و درد قوس پا اشاره نمود.

2- مسائل ساختاری

مسائل ساختاری در پا به ویژه زمانی که با فعالیت بیش از مقدار، اشتباه یا استفاده از کفش نامناسب همراه گردد می توان باعث بروز درد در پاشنه گردد. یکی از مهمترین این مسائل ساختاری افزایش قوس کف پاست. در حقیقت قوس کف پا مانند یاری فنر عمل نموده و فشار را کنترل می نماید.

حال اگر قوس کف پا شدید باشد، این فشار بر راس قوس پا وارد می گردد. قوس کف اگر پایین تر باشد (کف پای صاف) نمی تواند مقدار لازم فشار را خنثی کند. در هر دوی این حالت ها به تاندون کف پا فشار مضاعف وارد می گردد. در این افراد خطر بروز خار پاشنه زیاد است.

از دیگر مسائل ساختاری که می تواند منجر به بروز درد در ناحیه پاشنه گردد می توان به مواردی همانند ضعف ماهیچه ها در بخش ماهیچه ساق پا، عدم هم ترازی (اگر مچ پا به سمت داخل یا خارج چرخیده باشد)، و جراحت یا مسائل ساختاری در زانو یا لگن که می تواند بر روی عملکرد پا تاثیر بگذارد، اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دلایل بروز درد در پاشنه پس از ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل بروز درد در پاشنه پس از ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید