مشکل تنفس دارید؟ این هفت علامت نشان می دهند که ریه هایتان در معرض خطرند.

به گزارش وبلاگ مگنار، این بیماری ترکیبی از دو حالت آمفیزم و برونشیت انسدادی مزمن است که هردو در نتیجه آسیب ریه بوسیله سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض مواد ملتهب کننده ریه مانند آزبست به وجود می آیند. چه سیگاری باشید و چه قبلاً سیگاری بوده اید و یا از روی بدشانسی در معرض مداوم این آلاینده ها قرار می گیرید ممکن است مستعد این بیماری باشید که در نتیجه ریه هایتان آسیب دیده و به تدریج توانایی فرو بردن اکسیژن را ازدست خواهید داد.

مشکل تنفس دارید؟ این هفت علامت نشان می دهند که ریه هایتان در معرض خطرند.

هنگامی که ریه هایتان با ظرفیت کامل خود کار نمی نمایند علائم آغاز به ظاهر شدن می نمایند و این نشانه ها گاهی آنقدر کمرنگ هستند که ممکن است به آنها توجه نکنید و از آنجایی که این بیماری یک بیماری پیش رونده است بدون درمان نمی توانید جلوی بدتر شدن آن را بگیرید و باز از آنجایی که این بیماری چهارمین دلیل مرگ در جامعه ای مانند آمریکاست مهار آن بسیار ضروری و ضروری است. اگر هفت نشانه زیر در شما نمودار شد بدانید که ریه هایتان می خواهند به شما بگویند که دچار مشکل شده اند:

  1. تنگی نفس

بسیاری از مردم وقتی با تنگی نفس روبرو می شوند اولین چیزی که به ذهنشان می رسد این است که پیر شده اند ولی این همه قضیه نیست. وقتی از پله ها بالامی روید نمی توانید نفس عمیق بکشید؟ آیا برای گریز از این مسئله از آسانسور استفاده می کنید؟ اگر نمی توانید مانند قبل نفس عمیق بکشید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید از شما تست عملکرد ریه بگیرد تا از سلامت خود مطمئن شوید.

  1. سرفه های پشت سر هم

هر کسی حداقل یک بار را سرفه نموده ولی اگر تعداد سرفه هایتان زیاد باشد یا به صورت مزمن به طول انجامد وقت آن رسیده که به دکتر مراجعه کنید. این بیماری موجب می گردد لوله های نایژه و کیسه های کوچک آلوئول حالت کشسانی به خود گیرند.وقتی این اتفاق می افتد دیواره دریچه های هوا کلفت شده و خلط بیش از مقدار فراوری می نمایند. ممکن است دچار سرفه هایی مانند شوید درحالی که هیچ یک از علایم آنفلوانزا به سراغ شما نیامده باشد. اگر خلط همراه با این سرفه ها غیر شفاف بوده و هر رنگی داشته باشند می تواند نشانه این باشد که شرایط شما بدتر شده است.

  1. سردرد صبحگاهی

یکی از مرموزترین علایم COPD سردرد صبحگاهی پس از یک خواب شبانه است. چیزی که اتفاق می افتد این است که در شب نمی توانید نفس عمیق بکشید و دی اکسید کربن در زمان خواب شما افزایش می یابد. تجمع دی اکسید کربن موجب گشاد شدن رگ های خون در مغز شده و در نتیجه حالت سردرد به وجود می آید.

  1. تورم مچ پا

وقتی COPD پیشرفت می نماید، با نارسایی قلبی در هم تنیده می گردد زیرا سیستم گردش خون اکسیژن کافی دریافت نمی نمایند. این به تجمع سیالات می انجامد که در پا و مچ پای متورم قابل تشخیص است. وقتی ریه رفته رفته بدتر می گردد توانایی بدن برای جبران پایین می رود و قلب نمی تواند با قدرت خون را پمپاژ کند و از این رو خون لازم به کبد و کلیه ها نمی رسد و آنها کار دفع سموم و مایعات را به درستی انجام نمی دهند. نتیجه آن همین تورمی است که بیشتر مردم در پروازها یا زنان باردار تجربه می نمایند.

  1. مشکل خواب

آیا در موقع خواب برای اینکه قفس سینه و سرتان بالا بیاید و تنفسات راحت تر گردد بالشتان را تا می کنید؟ آیا برای اینکه موقع خواب بهتر نفس بکشید روی جایگاه می خوابید؟ یا ممکن است به پشت بخوابید و با ناراحتی بیدار شوید؟ ازآنجایی که به پشت خوابیدن به ریه هایتان فشار زیادی می آورد تا سخت تر کار نمایند بسیاری از افرادی که دچار COPD هستند نمی توانند خواب عمیقی داشته باشند ولی اصلا به این فکر نمی نمایند که ممکن است مشکل از ریه هایشان باشد. اگر مرتبا با مسائل تنفسی از خواب بیدار می شوید یا سرفه می کنید و یا صبح که از خواب بیدار می شوید احساس ضعف و سردرد دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  1. قفسه سینه بشکه ای

یک تست غیر رسمی وجود دارد که بعضی از پزشکان برای آنالیز پیشرفت COPD انجام می دهند و آن این است که از شما می خواهند بازوهایتان را بالای سرتان ببرید و نفس بکشید. چرا؟ پزشکان دنبال تغییری به نام قفسه سینه بشکه ای می گردند که به حالت خاصی گفته می گردد که در آن بدن شکل خاصی به خود می گیرد و دومین نشانه COPD می باشد.

در نتیجه تورم مزمن ریه ها بزرگ شده و دیافراگم را به پایین می راند و این کار را برای دیافراگم سخت می نماید. دیواره قفسه سینه نیز بزرگ شده و ماهیچه های قفسه سینه، گردن و بین دنده ها را تضعیف می نماید و وقتی این اتفاق می افتد افراد ناخوداگاه در زمان نشستن می خواهند با خم شدن و قرار دادن دست ها برروی زانو این شرایط را جبران نمایند.

  1. اثر خفیفی از رنگ آبی بر روی لب یا ناخن

چنانچه خون شما به مقدار کافی اکسیژن را در بدنتان به گردش درنیاورد، لب ها و ناخن هایتان تُنی از رنگ آبی یا خاکستری به خود می گیریند. گاهی رنگی معروف به سیانوز در بستر ناخن ظاهر می گردد. در افراد سیاه پوست این رنگ پریدگی اغلب در لب ها، لثه ها و دور چشم مشاهده می گردد و سریع تر قابل تشخیص است. سیانوز زمانی اتفاق می افتد که سطح اکسیژن در خون به کمتر از 90 درصد برسد. برای تشخیص این موضوع هم می توانید به پزشک مراجعه نموده و هم از پالس اکسی متر موجود در داروخانه ها بهره ببرید.

ترجمه: فائزه مسعودی فر

منبع: فوت و فن

به "مشکل تنفس دارید؟ این هفت علامت نشان می دهند که ریه هایتان در معرض خطرند." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل تنفس دارید؟ این هفت علامت نشان می دهند که ریه هایتان در معرض خطرند."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید