چای زنجبیل جهت رفع سرماخوردگی

به گزارش وبلاگ مگنار، زنجبیل، گیاه دارویی و ادویه ای فوق العاده ای می باشد که در جنوب شرق آسیا از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این گیاه به چای و سایر غذاهای ادویه ای طعم می بخشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص عملکرد عالی

چای زنجبیل جهت رفع سرماخوردگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

زنجبیل، گیاه دارویی و ادویه ای فوق العاده ای می باشد که در جنوب شرق آسیا از محبوبیت بسکمک برخوردار است. این گیاه به چای و سایر غذاهای ادویه ای طعم می بخشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص عملکرد عالی چای زنجبیل جهت رفع سرماخوردگی و چگونگی تهیه آن فراهم ساخته است.

ریشه زنجبیل، یک غده زیرزمینی است که بخشی از فرهنگ قدیمی آیورودا (طب سنتی هند) به تعداد می رود. این گیاه جهت چندین درمان گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه زنجبیل بخشی جدایی ناپذیر از طب گیاهی و غذاهای آسیایی است. فوائد ریشه زنجبیل در سلامت فراوان است، به این دلیل که از چند خواص دارویی برخوردار است. خواص ریشه زنجبیل به نام تحریک کننده، ضد عفونی کننده، گوارشی، ضد نفخ، ضد التهاب، ضد درد، و غیره طبقه بندی می گردد. زنجبیل دارای خواص دارویی در شکل خشک و در هم در فرم تازه و خام است. نوشیدن چای آن گفته می گردد که فوائد سلامتی بخش چندی داشته به این دلیل که راهی خوشایند جهت مصرف آنتی اکسیدان می باشد. چای زنجبیل یک درمان خانگی جهت رفع سرماخوردگی، آسم، گلودرد، آنفولانزا، برونشیت، تهوع و سوء هاضمه است. ابتدا اجازه دهید به چگونگی تهیه این چای نگاهی بیاندازیم.

طرز تهیه چای زنجبیل

چنانچه احساس می کنید که آنفولانزا و یا سرماخوردگی به نزدیکی شما رسیده اند، آنگاه یک فنجان چای داغ زنجبیل با طعم لمن گرس (علف لیمو (lemongrass)) ممکن است درمان فوق العاده ای باشد. این چای مقوی بوده بطوریکه می تواند شما را در عرض چند دقیقه سرحال سازد.

مواد تشکیل دهنده

آب ـ 4 فنجان

ریشه زنجیل تازه رنده شده ـ یک چهارم فنجان

چای گیاهی ـ 2 قاشق چایخوری

لیموی کوچک ـ 1 عدد

لمون گرس ـ 1 ساقه ورقه شده

عسل ـ 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه

آب را جوشانده

شعله را کم کنید

برشهای لمون گرس را به آن بیافزایید.

زنجبیل رنده شده را به آن اضافه کنید.

به مدت 10 دقیقه گذاشته دم بکشد.

چای گیاهی را به آن بیافزایید.

مخلوط را از صافی بگذرانید.

جهت افزودن بر طعم به آن لیمو بیافزایید.

به منظور شیرین شدن به آن عسل اضافه کنید.

این چای را داغ بنوشید.

راه های مختلفی جهت تهیه چای زنجبیل وجود دارد. جهت رفع سرماخوردگی بهترین درمان به تعداد میرود. این چای شکل بسیار ملایم مصرف زنجبیل است، اما به خاطر داشته باشید که بیش از حد از چای زنجیل مصرف نکنید به این دلیل که ممکن است به سوزش سر دل منجر گردد. می توانید از روغن زنجبیل و یا پودر زنجیل خشک شده جهت تهیه این چای استفاده کنید. می توانید مقداری ادویه هل، میخک و یا حتی خلال پوست پرتقال به آن بیافزایید. گاهی اوقات، می توانید شیر یا شکر به این چای اضافه کنید.

چگونگی درمان سرماخوردگی با چای زنجبیل

ابتلاء به آنفلونزا یا سرماخوردگی می تواند به از دست دادن اشتها منجر گردد. چای زنجبیل داغ به حل این مشکل کمک می کند. طبق طب سنتی چینی، این چای دارای انرژی قوی بوده که معده و ریه ها را گرم می سازد. این چای اشتها را تحریک ساخته و به عمل هضم کمک می کند. دستگاه گوارش در طول مبتلا بودن به آنفولانزا ضعیف می گردد. چای زنجبیل به نام کمک گوارش عمدتاً به دلیل وجود شوگااول (shogaols) و جینجرول در خود عمل می کند. این ترکیبات ترشح شیره های گوارشی را پس از خنثی سازی اسیدها در معده تحریک ساخته و در نتیجه به کشیدگی طبیعی عضلات دستگاه گوارش کمک می کند.

بهترین کار نوشیدن چای زنجبیل سه مرتبه در روز به هنگام مشاهده اولین نشانه سرماخوردگی است.

از زنجبیل مادر که همچنین تحت نام زنجبیل قدیمی نامیده می گردد، استفاده کنید به این دلیل که بهترین زنجبیل می باشد. می توانید آن را از بازار چینی تهیه کنید.

از مصرف آسپرین به همراه این چای و یا بلافاصله پس از مصرف آن خودداری کنید به این دلیل که هر دو رقیق کننده خون می باشند.

چای زنجبیل داغ می تواند جهت کاهش درد گلو و سینوزیت مورد استفاده قرار گیرد.

این چای هنگامی که به صورت داغ نوشیده گردد، به نام تقویت کننده گردش خون عمل نموده و بنابراین موجب هوشکمک و پرانرژی شدن شما می گردد.

چای داغ تعرق را افزایش داده و در نتیجه به کاهش تب در صورت وجود کمک می کند.

نحوه استفاده از زنجبیل جهت درمان سرماخوردگی

زنجبیل می تواند به شکل تازه، خرد شده، رنده شده و یا به شکل برشهای ریز مورد استفاده قرار گیرد.

زنجبیل می تواند به شکل پودر خشک شده آن استفاده گردد.

خمیر یا رب زنجبیل را می توان در یخچال نگهداری کرد.

روغن زنجبیل می تواند برای اهداف مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

زنجبیل را می توان به چای، سوپ، کاری، سبزیجات، برنج و غیره افزود.

قطعات کوچک زنجبیل را می توان به طور مستقیم مصرف نمود. می توانید چند قطره لیمو و نمک به تکه های زنجبیل اضافه نموده و این قطعات را به طور مستقیم مصرف کنید.

برخی نوشیدنی ها همچون سودا زنجبیلی هم در بازار موجود می باشند.

در هند و چین و سایر کشورهای مشرق زمین، به مدت 2500 سال از چای زنجبیل به نام درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شده است. این چای همچنین جهت درمان مؤثر گلودرد، گرفتگی بینی و درد سینوس مورد استفاده قرار می گیرد. نه تنها از طریق چای زنجبیل، بلکه به روشهای مختلفی می توان از زنجبیل به طور مؤثری جهت درمان آسم، سرماخوردگی، برونشیت و آنفلوانزا استفاده کرد. خواص خلط آوری زنجبیل، آن را در چنین درمان هایی بسیار مؤثر می سازد. ترکیب سینئول (cineole) نقش مهمی در فراهم ساختن اثرات مختلف ایفاء می کند. در صورت وجود استرس و افسردگی، تنش و یا اضطراب ناشی از آنفولانزا و یا آسم یا سرماخوردگی مداوم، زنجبیل می تواند مورد استفاده قرار گیرد، به این دلیل که تسکین زیادی از تمام انواع استرس فراهم می سازد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد بوده که به رفع هرگونه درد کمک می کنند. می توانید از خمیر زنجبیل و روغن آن جهت ماساژ عضلات به درد آمده استفاده کنید. به رفع سردرد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. عصاره ریشه زنجبیل سودمندتر از مسکن های معمول عمل می کند. جالب است که بدانید چگونه زنجبیل تمام سیستم ـ گلو و مخاط موجود در ریه ها که مسبب اصلی انسداد ریه ها و نای می باشند را تمیز می کند. زنجبیل به بدن کمک نموده عرق نماید و همچنین از بروز عفونت جلوگیری می کند. از آنجا که تعریق منجر به سم زدایی بدن می گردد، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد. از اینرو، زنجبیل به نام یک داروی طبیعی در نظر گرفته می گردد.

اکنون اطمینان دارم که در مفید بودن چای زنجبیل در درمان سرماخوردگی هیچ تردیدی وجود ندارد. مرتبه بعد که سبزیجات مختلف خریداری می کنید، قطعاً در پی زنجبیل بوده و یا یک پاکت از زنجبیل خشک را جهت ذخیره در خانه خریداری می کنید.

منبع: راسخون

به "چای زنجبیل جهت رفع سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای زنجبیل جهت رفع سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید