10 زبان عجیب و غریب جهان که هنوز هم صحبت می شوند!

به گزارش وبلاگ مگنار، 10 زبان عجیب و غریب دنیا که هنوز در سراسر دنیا صحبت می گردد!

جالب ترین و پیشرفته ترین راه ارتباطی که بشر تا به حال توانسته است استفاده کند و همگی با استفاده از توانایی های خودش است، زبان است. در حال حاضردر سراسر دنیا، 500 میلیون نفر وجود دارند که به زبان مشترک انگلیسی صحبت می نمایند و با این رقم این زبان را می توان شایع ترین زبان دنیا نامید اما، این در حالی است که در دنیا حدود 2000 نوع زبان وجود دارد که در حال حاضر 10 زبان عجیب هنوز هم به آن زبان ها صحبت می گردد. اما بیشتر این زبان ها در گذر زمان از بین رفته و یا منسوخ شده اند. در این جا ما می خواهیم 10 زبان دنیا که عجیبند ولی هنوز با آن ها صحبت می گردد را معرفی کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

10 زبان عجیب و غریب جهان که هنوز هم صحبت می شوند!

1- آرچی

یکی از روستاهای کوچک در قسمت جنوبی دریای خزر و روسیه را به نام آرچی می نامند. این روستا تنها 1200 نفر جمعیت دارد و و آخرین نقطه جهان است که مردمانش به زبان آرچی سخن می گویند. این زبان از دو زبان دیگر از منطقه های Avar و Lak به وجود آمده است. این زبان در کمال ناباوری بالای یک میلیون فعل را می تواند به وجود آورد.

2- یوپیک

خود کلمه یوپیک به معنای 5 زبان از یک خانواده است. این زبان برای ساکنان آلاسکای غربی و سیبری است. اگر یک نفر از کنار دو یوپیک زبان رد گردد، هیچ راهی وجود ندارد تا حتی کمی متوجه گردد که آنان دارند در خصوص چه مسئله ای صحبت می نمایند. گاهی اوقات صد ها آوا در کنار هم قرار می گیرند تا یک جمله کوتاه را شکل دهند. یوپیکی ها برای شرایط خاص و توصیفش، کلمات و آواهای متفاوت دارند و بسیاری از اصطلاحاتشان برای شرایط خاصی مثل توصیف گوزن شمالی است.

3- پائونی

این زبان مختص بومیان آمریکایی که ساکن نبراسکا هستند، می باشد. آن ها 9 حرف همخوان و 8 حرف صدادار دارند. اما کلمات جداگانه ای دارند که حاوی 30 هجا می باشد. در واقع یک جمله برای این که کامل گردد باید حداقل یک کلمه اش دارای 10 هجا باشد. صحبت نمایندگان این زبان به سرعت در حال کاهشند و تنها عده ای سالمند هستند که به این زبان در حال حاضرصحبت می نمایند. اعضای جوان این قوم در حال یادگیری انگلیسی و جایگزینی آن با زیان پائونی هستند.

4- سنتیلز

این زبان به یک علت خیلی جالب است و آن این است که در واقع هیچ کس در جهان از این زبان چیزی نمی داند! در کشور هند جزیره کوچکی وجود دارد که هیچ بنی بشری بر روی زمینی که هر گوشه آن مورد آنالیز و رفت وآمد قرار گرفته است، بر روی آن نتوانسته است پا بگذارد. هیچ کس نه زندگی مردم آنان را دیده و نه کسی توانسته است با عزیمت به آن جا زنده بیرون بیاید. تنها موفقیتی که در ارتباط گیری با آن ها اتفاق افتاده است این است که بین آن ها و گروه ارتباط گیرنده، سطل های رنگی رد و بدل شده است.

5- سیلبو گومرو

این زبان مورد استفاده در سواحل اسپانیا است واز منحصر به فرد ترین زبان های جهان است. این زبان شامل نام آواهای بسیار پیچیده است و سر آوردن از آن برای بسیاری از افراد غیر قابل ممکن است. اما در عین سختی این زبان بسیار نیز ساده است. ادای کلمات در این زبان همچون این است که شما دارید سوت می زنید. این زبان عمدتا مختص به مردم کوهستان است و شاید شباهتش به سوت زدن به این خاطر باشد که مردم باید در فواصل زیادی از هم با هم صحبت می کردند بنابراین این ترکیب زبانی رابه ترتیب به وجود آوردند. البته این را نیز باید اضافه کنیم که در هنگام درگیری آنان زبانشان شکل واضح تری به خود می گیرد!

6- خوسا

این زبان یکی از زبان های رایج در آفریقای جنوبی است که به نسبت زبان های دیگر متکلمان بیشتری دارد. در حال حاضر 8 میلیون نفر به این زبان صحبت می نمایند. در این زبان یک کلمه می تواند معانی مختلفی داشته باشد. در بیشتر جملات این زبان واژه خوسا ادا می گردد.

7- پیراها

پیراها آخرین زبان از دسته زبان های برزیل است که به جای مانده است و باقی گونه های زبانی این منطقه منقرض شده اند. ولی تا جایی که ما می دانیم این احتمال وجود دارد که پیراها در بین تمامی این زبان ها، آسان ترین زبان موجود بوده است که تا به الان به جای مانده است. در این زبان هیچ کلمه ای برای رنگ ها وجود ندارد. برخی از بومی ها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند و با هوم و یا سوت همدیگر را متوجه منظور خود می نمایند. این زبان از لحاظ فنی دارای دو واژه نور و تاریکی است و همه چیز را بر مبنای آن بیان می نماید.

8- روتوکاس

یکی ازپیچیده ترین زبان های جهان که بسیار هم نامفهوم است بعد از پیراها با افتخار در رده بعدی قرار می گیرد، روتوکاس است. این زبان در منطقه ای کوچک در گینه نو رواج دارد. در واقع این زبان 12 حرف دارد که تمامی کلماتش از همان ها ساخته شده است. شنیدن صحبت دو نفر که به زبان روتوکاسی صحبت می نمایند می تواند تفریح جالبی باشد.

9- خو ایسان

زیان خو ایسان یکی از زبان های قدیمی قاره آفریقا است و به نظرمی رسد زبان افرادی بوده که در درجه های پایین تر جامعه بوده اند. زبان سخنرانان و افراد تراز بالای قبله، بنتو بوده است. در حال حاضر افرادی که به این زبان صحبت می نمایند درمناطق دور افتاده آفریقایی زندگی می نمایند.

10- ژو

ژو یا به عبارت دیگری زبان تا را به عنوان یکی از زیر شاخه های زبان خو ایسان نیز می شناسند. البته این زبان دارای گویش های مختلفی بوده است که از بین آن ها، ژو استقامت خوبی داشته است. بسیاری از زبان شناسان تعداد حروف الفبای این زبان را 164 حرف دانسته اند که تا به الان تنها توانسته اند 111 مورد آن را مورد تفکیک قرار دهند. کسانی که به این زبان صحبت می نمایند، از 4 تن مختلف استفاده می نمایند. تا به معنای انسان است و ژو به معنای زبان ژو تا یعنی زبان انسان.

منبع: الی گشت

به "10 زبان عجیب و غریب جهان که هنوز هم صحبت می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 زبان عجیب و غریب جهان که هنوز هم صحبت می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید