تراشه مدیاتک Dimensity 7000 لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد داشت

به گزارش وبلاگ مگنار، مدیاتک چند روز پیش تراشه پرچم دار خود را یعنی Dimensity 9000 را معرفی کرد و اکنون شایعات زیادی در خصوص عرضه تراشه میان رده مدیاتک Dimensity 7000 در سال 2022 به گوش می رسد. این اطلاعات از یک منبع مطلع چینی معتبر در شبکه اجتماعی ویبو منتشر شده است. اخیرا یکی از کاربران افشاگر اطلاعات چینی که سابقه خوبی در انتشار اطلاعات محصولات شرکتها پیش از رونمایی دارد در پستی در حساب کاربری خود اعلام نموده که مدیاتک میخواهد تراشه جدیدی که به احتمال فراوان Dimensity 7000 نام دارد را با لیتوگرافی 5 نانومتری فراوری کند.

تراشه مدیاتک Dimensity 7000 لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد داشت

شایعه دیگری حاکی از آن است که چیپست Dimensity 7000 مدیاتک وارد مرحله آزمایش شده و بر اساس فرآیند فراوری 5 نانومتری TSMC ساخته خواهد شد. بعلاوه گفته شده که این تراشه از معماری V9 تازه ARM بهره می برد که در تراشه Dimensity 9000 نیز از آن استفاده شده است. هنوز زود است که در خصوص سرعت کلاک و تنظیمات این تراشه بحث کنیم اما طبق اعلام Digital Chat Station، تراشه Dimensity 7000 مدیاتک به راحتی از سرعت شارژ سریع 75 واتی پشتیبانی می نماید.

شرکت مدیاتک پس از عملکرد عالی سال 2021 و به اصطلاح تصرف بازار تراشههای میانرده و همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، از تراشه 4 نانومتری Dimensity 9000 برای استفاده در گوشیهای پرچم دار سال 2022 رونمایی کرد. تراشه Dimensity 9000 نسل تازه و پرچم دار از تراشه های 5G شرکت مدیاتک است که با استفاده از فناوری لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC فراوری و ساخته خواهد شد.

می توان گفت این اولین باری است که تراشهای تازه با هدف فراوری به وسیله فناوری لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC معرفی می گردد. انتظار می رود بهره مندی از این فناوری سبب گردد که این چیپست نسبت به محصولات موجود دارای عملکرد و بازدهی انرژی بهتری باشد. با بهره گیری از معماری تازه V9 شرکت Arm، شاهد حضور ترکیب تازهی از هسته های پردازشی در این تراشه هستیم. در کنار یک هسته با عملکرد عالی Cortex-X2 با سرعت 3.05 گیگاهرتز، این تراشه به سه هسته Cortex-A710 با سرعت 2.85 گیگاهرتز و بعلاوه چهار هسته با بازدهی بالای Cortex-A510 با سرعت 1.8 گیگاهرتز نیز مجهز است.

برای GPU نیز Arm Mali-G710 با ده هسته پردازشی در نظر گرفته شده است. برای این تراشه یک SDK تازه با قابلیت Raytracing نیز طراحی شده تا بتواند پردازش گرافیکی در رده سیستم های خانگی را فراهم آورد. تراشه Dimensity 9000 را از نظرهای دیگری نیز باید به عنوان اولین معرفی کرد. Dimensity 9000 برای اولین بار قرار است به هسته های Cortex-X2 با سرعت 3.05 گیگاهرتز مجهز گردد. این پردازنده بعلاوه نخستین چیپست موبایلی و طراحی شده برای گوشی های هوشمند است که به بلوتوث نسخه 5.3 مجهز می گردد.

در کنار این قابلیت ها تراشه Dimensity 9000 به نسل پنجم از APU های مدیاتک مجهز شده تا برای پردازش های مبتنی بر هوش مصنوعی نیز دارای شش هسته مجزا باشد. مدیاتک اعلام نموده که این هسته اختصاصی برای هوش مصنوعی، نسبت به نسخه پیشین خود دارای چهار برابر عملکرد و بازدهی انرژی بهتر است.

در توضیحات مدیاتک آمده که این تراشه قادر است نسبت به تراشه اختصاصی گوگل تنسور در حوزه هوش مصنوعی 16 درصد بهتر عمل کند. شرکت سازنده مدعی است که این ظرفیت از حافظه کش سبب می گردد که این تراشه نسبت به نمونه های مشابه دارای هشت گیگابایت حافظه کش، 7 درصد عملکرد بهتر و بعلاوه 25 درصد مصرف پهنای باند بیشتری باشد.

گفته می گردد این تراشه توانسته است در گیک بنچ امتیازی بهتر از نمره پرچم دار اندرویدی که به احتمال فراوان تراشه اسنپدراگون 888 است کسب کند. یکی از مهم ترین بخش های آنالیز یک پردازنده، توانایی آن در زمینه پردازش تصویر است که مدیاتک Dimensity 9000 عملکرد فوق العاده ای حداقل روی کاغذ در این زمینه دارد. طبق اطلاعات منتشر شده، موتور پردازشگر تصویر بکار رفته در این تراشه از نسل 7 بوده و 18 بیتی است که می تواند تصاویری با مقدار 320 مگاپیکسل ثبت کند.

البته اگر گوشی هوشمندی که فراوری می گردد از سنسوری با این مقدار بهره ببرد. همین مورد تراشه تازه مدیاتک را به اولین پردازنده ای تبدیل می نماید که قادر است تصاویری با این مقدار به ثبت برساند. بعلاوه این تراشه قادر است اطلاعات تصاویر را با نرخ 9 گیگاپیکسل بر ثانیه منتقل کند که در این زمینه هم رکورددار محسوب می گردد.

بنا به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت سازنده، اولین گوشی های هوشمند مجهز به پردازنده Dimensity 9000 در سه ماهه اول سال 2022 میلادی عرضه می شوند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "تراشه مدیاتک Dimensity 7000 لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه مدیاتک Dimensity 7000 لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید