چرا صدور مجوز در برخی کشورها 24 ساعته است؟

به گزارش وبلاگ مگنار، یک فعال حوزه کار با بیان اینکه در بیشتر کشورها سیستم صدور مجوز به گونه ای است که در کمترین زمان ممکن مجوزها صادر و کسب و کارها راه اندازی می گردد، تاکید نمود: ما باید یک پنجره واحد و سیستم مستقلی به وجود بیاوریم که به وسیله آن هم کارآفرینان و متقاضیان کسب و کار ایده و درخواست خود را به راحتی به ثبت برسانند و هم دستگاههای متولی مجوزها را آنالیز و بدون فوت وقت صادر نمایند.

چرا صدور مجوز در برخی کشورها 24 ساعته است؟

ناصر چمنی در گفت وگو با وبلاگ مگنار، با تاکید بر لزوم برطرف موانع پیش روی کارآفرینان و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کارها اظهار کرد: در شرایط حاضر دستگاههای دولتی باید خودشان پیشقدم شوند و یاری نمایند تا یک فراورینماینده یا کارآفرین بتواند کسب و کار یا واحد فراوریی خود را راه اندازی کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالهای گذشته به علت عدم اجرای قانون و نبود نظارت، بازار سیاه مجوزهای میلیاردی شکل گرفته و شاهد هستیم که عده ای با استفاده از رانت و پرداخت پول های هنگفت به راحتی مجوز می گیرند و در مقابل یک عده برای راه اندازی یک کارگاه کوچک ماهها برای گرفتن مجوز باید دوندگی نمایند.

این فعال حوزه کار توضیح داد: ما در کشور قوانین بسیار خوبی داریم ولی مشکل این است که قانون را اجرا نمی کنیم و بعد می گوییم رانت ایجاد شده است. در بحث صدور مجوز تاکید ما این است که مشخصا اعلام نمایند که راه اندازی یک داروخانه چقدر هزینه می خواهد؟ به طور حتم دو میلیارد تومان احتیاج ندارد و رقم پایین تری می گردد ولی چه اتفاقی می افتد که ارقام میلیاردی برای صدور مجوز کسب و کار درخواست می گردد؟ آیا جز این است که کسانی که امضاهای طلایی می زنند و بعضا مسئولیت دارند این ارقام را می گیرند؟

چمنی درباره راه اندازی کسب و کارها و اعمال نظارت دستگاههای صادر نماینده مجوز پس از آن ابراز عقیده کرد و گفت: اینکه بگوییم افراد اول کارگاه و کسب و کارشان را راه اندازی نمایند بعد بر آن نظارت گردد قبول نداریم؛ ممکن است کارگاهی در یک مجموعه راه اندازی گردد که مشکل زیست محیطی داشته باشد یا باعث مزاحمت خانوارها گردد خوشبختانه در این طرح کسب و کارهایی که برای ایجاد به تایید مراجع خاص مثل محیط زیست یا بهداشت احتیاج دارند، دیده شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: علیرغم آنکه هیات مقررات زدایی را تشکیل داده ایم ولی خروجی آن قابل قبول نیست.تا وقتی نظارت نکنیم و امضاهای طلایی را پای میز محاکمه نکشانیم هر قانونی که وضع کنیم یا سهل الوصول کنیم بازهم برای یک عده رانتخوار راستا باز است.

این فعال حوزه کار با طرح این پرسش که چرا در کشورهایی مثل ترکیه ظرف 24 ساعت مجوز صادر می گردد؟ اضافه کرد: در بیشتر کشورها سیستم صدور مجوز به گونه ای است که در کمترین زمان ممکن مجوزها صادر و کسب و کارها راه اندازی می گردد و قوانین دست و پاگیر ندارند.ما باید سیستمی به وجود بیاوریم که یک فراوری نماینده یا کارآفرین به وسیله آن بتواند راحت تر ایده های خود را عملی کند و در کنار آن نظارتمان را تقویت کنیم.

چمنی اضافه کرد: اگر یک پنجره واحد و مستقل با حضور نمایندگان تام الاختیار همه ارگانها و دستگاههای متولی ایجاد گردد، افرادی که دنبال کارآفرینی هستند به راحتی درخواست می دهند و بدون فوت وقت مجوزها آنالیز و صادر می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چرا صدور مجوز در برخی کشورها 24 ساعته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا صدور مجوز در برخی کشورها 24 ساعته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید